YOGA

Wat is yoga?  Het woord yoga komt voort uit het Sanskriet. Het is ontstaan in India, en betekent “verbinden”. Hierin kun je denken aan het verbinden van lichaam en geest door middel van de ademhaling. Yoga heeft veel voordelen. Door yoga te beoefenen ontwikkel je onder andere meer lichaamsbewustzijn. Er zijn veel verschillende soorten yoga. De meest voorkomende vorm die in het westen beoefend wordt is Hatha yoga. De yogalessen die ik kan aanbieden zijn Hatha, Yin en Nidra yoga.

 

HATHA YOGA

Een dynamische vorm van yoga waarbij je in-en ontspanning inzet (yin/yang). Doordat je krachtige en ontspannende houdingen combineert, ontwikkel je meer stabiliteit, flexibiliteit en ruimte in je lichaam. Je traint de (houdings)spieren, verbetert de beweeglijkheid van je gewrichten en stimuleert je zenuwstelsel en de ingewanden. Door de focus bij je ademhaling te houden, kalmeer je je geest. Het kan je helpen naar binnen te keren wanneer je daar behoefte aan hebt en het houdt je lichaam gezond!

 

YIN YOGA

 

Yin yoga is een meer statische vorm van yoga en de houdingen zijn voornamelijk laag op de mat. Bij yin yoga wordt een houding/lichaamspositie ingesproken en hierna blijf je langer in eenzelfde houding. Hierdoor wordt het bindweefsel, de dieper gelegen spieren en de gewrichten aangesproken.  Door ook hier de focus bij de ademhaling te houden train je de geest en kan je meer ruimte gaan ervaren in het lichaam. De nadruk ligt voornamelijk op de uitademing, waarin je spanning en stress kan loslaten. Hierdoor wordt je para-sympathische zenuwstelsel gestimuleerd die zorgt voor diepe ontspanning.

 

NIDRA YOGA

Nidra yoga is een hele ontspannen vorm van yoga. Het woord Nidra betekent in het Sanskriet “slaap”. Het hoeft niet letterlijk te betekenen dat je tijdens een nidra les in slaap valt, maar worden alle stadia van het bewustzijn onderzocht; van diepe slaap en dromen tot wakker zijn. 

Je wordt meegenomen door middel van een geleide meditatie die zorgt voor zowel lichamelijke als emotionele ontspanning, herstel en helderheid. Tijdens een sessie breng je al rustend balans en neutraliteit in zowel lichaam, geest en ziel door te werken met sensaties, ademhaling, emoties, gedachten en verbeelding. Ook bij deze vorm van yoga wordt voornamelijk het para-sympathische zenuwstelsel aangesproken.

 

 

bewustwording

Je kunt de yoga mat gebruiken als spiegel om te kijken hoe je met jezelf en situaties om gaat. Wat doe je als je in een houding staat en je komt weerstand tegen? Ga je forceren om dieper in de houding te komen (vechten, prestatie), of merk je dat je geneigd bent uit de houding te komen omdat je weerstand voelt (vluchten), of, kun je diep ademhalen en observeren wat die weerstand met je doet?  Door zonder oordeel te kijken naar wat bepaalde gevoelens in je oproepen krijg je meer inzicht in hoe je reageert en omgaat met bepaalde situaties die je tegenkomt in het dagelijks leven. 

Yoga is voor iedereen. Elk lichaam is anders. Veel mensen denken dat je flexibel moet zijn om yoga te beoefenen. Juist dóór het beoefenen van yoga wordt je lichaam flexibeler en krijg je meer ruimte in je lijf. 

Kom je ook eens ervaren? 

KELSEY KLUIJTMANS YOGADOCENT

 

Bij Yogacollege Tilburg heb ik verschillende yoga opleidingen afgerond, waaronder de Hatha yoga, Yin yoga en Nidra yoga. Deze zijn gecertificeerd door Yoga Alliance en de Yoga Alliance Professional UK. Ik ben dankbaar dat ik bij Yogacollege Tilburg zo veel heb mogen leren!

 

Momenteel geeft ik vaste lessen bij Elaisa Energetic Wellness Je kunt me inhuren als inval docente.